Statut Uczniowskiego Klubu Pływackiego Ruda Śląska z 24 września 2014
Rozdział 1 – Nazwa, teren działania i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Pływacki Ruda Śląska, zwany dalej Klubem, jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców, nauczycieli i sympatyków.
§ 2
1. Klub działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla właściwego realizowania swoich celów może także prowadzić działalność poza granicami Polski.
2. Siedziba Klubu znajduje się w Rudzie Śląskiej przy ul. Chryzantem 10.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 4 ust. 2 Ustawy o sporcie i z tego tytułu podlega wpisowi do ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
1. Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą prawo o stowarzyszeniach, ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszym Statutem.
2. Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych, ogólnokrajowych związków i stowarzyszeń rekreacyjnych oraz sportowych.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2 – Cel i środki działania
§ 6
1. Celem Klubu jest:
1) Rozwijanie form kultury fizycznej w środowisku dzieci i młodzieży.
2) Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży szkolnej poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych klubu.
3) Integracja środowisk uczniowskich, rodziców i nauczycieli.
2. Klub realizuje swoje cele statutowe w ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej w szczególności poprzez:
1) Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.
2) Wspomaganie realizacji zajęć wychowania fizycznego w zakresie nauki pływania.
3) Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na terenie kraju oraz poza nim.
4) Organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fifizycznej i umysłowej np. obozy sportowe i rekreacyjne.
5) Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.
6) Upowszechnianie właściwych postaw w zakresie ochrony zdrowia, higieny życia codziennego oraz promocji zdrowia.
7) Organizowanie dla dzieci i młodzieży różnorodnych form współzawodnictwa sportowego i obozów.
8) Udział w realizacji programów skierowanych do dzieci i młodzieży sportowo uzdolnionej.
§ 7
Klub realizuje swoje zadania Statutowe we współdziałaniu z:
1. Kierownictwem szkół.
2. Władzami samorządowymi i jednostkami organizacyjnymi podlegającymi Urzędowi Miasta Ruda Śląska.
3. Innymi klubami i związkami sportowymi.
§ 8
Klub opiera swoją działalność na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz bazie sportowo -rekreacyjnej szkół i MOSIR-u w Rudzie Śląskiej.
Rozdział 3 – Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
1. Zwyczajnych.
2. Uczestników.
3. Wspierających.
§ 10
1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być rodzice uczestników oraz osoby pełnoletnie, które złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęci w poczet członków przez Zarząd Klubu.
2. Członkami uczestnikami mogą być uczniowie poniżej 18 roku życia, którzy złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęci w poczet członków Klubu przez Zarząd Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
3. Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne lub prawne, które popierają cele Klubu oraz zadeklarują pomoc w realizacji tych celów, w szczególności pomoc materialno-finansową. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie decyzji Zarządu. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz klubu.
4. Członkowie klubu nie mogą bez zgody władz klubu brać udziału w zawodach pływackich w barwach innego klubu.
§ 11
1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym.
2) Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
3) Uczestniczenia w zajęciach, zawodach, obozach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub.
4) Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
5) Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
2. Uprawnienia określone wyżej w ust. 1 punkt 2-5 przysługują członkom wspierającym. Członkowie wspierający maja prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
3. Członkowie uczestnicy w wieku od 16 do 18 lat, mogą korzystać z czynnego prawa wyborczego.
§ 12
Do obowiązków członków Klubu należy:
1. Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
2. Przestrzeganie postanowień Statutu i uchwał władz Klubu.
3. Godne reprezentowanie barw Klubu.
4. Regularne opłacanie składek i innych świadczeń obowiązujących w Klubie.
5. Dbanie o dobre imię Klubu.
§ 13
Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych, wspierających i uczestników dokonuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji zawierającej:
1. Imię i nazwisko.
2. Adres zamieszkania.
3. Datę urodzenia.
4. Numer PESEL.
5. Numer telefonu.
6. Adres e-mail.
7. W przypadku członków wspierających zakres zadeklarowanej pomocy na rzecz Klubu.
8. W przypadku osób małoletnich zgodę przedstawicieli ustawowych.
Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu w poczet członków Klubu. Założyciele Klubu, którzy podpisali listę założycielską stają się członkami Klubu z dniem uprawomocnienia się decyzji właściwego starostwa o wpisie Klubu do ewidencji.
§ 14
1. Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
1) Śmierć członka będącego osobą fizyczną oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
2) Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań.
3) Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu Klubu w przypadku:
i. Umyślnego naruszenia postanowień Statutu.
ii. Nie brania udziału w działalności Statutowej Klubu przez okres trzech miesięcy.
iii. Działania na szkodę Klubu.
iv. Nieuzasadnionego zalegania ze składkami za okres trzech miesięcy.
4) Rozwiązanie Klubu.
2. Od uchwał Zarządu o skreśleniu z listy członków przysługuje w terminie 14 dni odwołanie do Walnego Zebrania, którego uchwała jest ostateczna.
Rozdział 4 – Władze Klubu
§ 15
1. Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Członków.
2) Zarząd.
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja władz trwa cztery lata.
3. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym, zgodnie z decyzją Walnego Zebrania.
4. Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
§ 16
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
1) Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków.
i. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
A. Z własnej inicjatywy.
B. Na wniosek Komisji Rewizyjnej.
C. Na wniosek ogółu członków.
ii. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków odbywa się nie później niż w terminie 30 dni od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
iii. Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania Członków w 30 dni od upływu terminu określonego wyżej Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
iv. Organ zwołujący Walne Zebranie Członków powinien zawiadomić członków na piśmie lub e-mailem, o terminie i porządku obrad nie później niż na 14 dni przed tym terminem.
v. Organ zwołujący Walne Zebranie Członków uprawniony jest do wyznaczenia w zawiadomieniu drugiego terminu posiedzenia, obowiązującego w przypadku braku quorum na posiedzeniu wyznaczonym w pierwszym terminie.
vi. Proponowany porządek obrad może być zmieniony przez Walne Zebranie Członków.
2. Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków zwoływane jest przez Zarząd raz w roku.
3. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Członków zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz na cztery lata.
§ 17
1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) Uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu.
2) Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3) Uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu.
4) Wybór Prezesa klubu oraz członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
5) Uchwalanie zmian Statutu.
6) Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie skreślenia z listy członków.
7) Podejmowanie uchwał w kwestii rozwiązania Klubu oraz przeznaczenia majątku likwidowanego Klubu.
8) Rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów.
9) Uchwalanie regulaminów Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
10) Podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.
2. Walne Zebranie Członków może podejmować uchwały w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
3. Z zastrzeżeniem §15 ust. 3 uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym.
§ 18
1. Zarząd Klubu składa się z trzech do siedmiu członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków, w tym Prezesa. Pozostali członkowie zarządu spośród siebie wybierają Wiceprezesa i Sekretarza.
2. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 1/2 członków Zarządu.
§ 19
1. Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działalnością Klubu, a w szczególności:
1) Reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
2) Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków.
3) Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych.
4) Przyjmowanie i skreślanie z listy członków Klubu.
5) Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6) Zmiana wysokości składek członkowskich i innych opłat obowiązujących w Klubie.
7) Składanie sprawozdań z działalności Klubu.
8) Podejmowanie uchwał o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników.
2. Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu, w razie nieobecności zastępuje go Wiceprezes.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
4. Członkowie Zarządu nie mogą być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
5. Każdy członek Zarządu zgodnie z ustawowymi wymogami jest zobowiązany do złożenia zaświadczenia o niekaralności.
6. W posiedzeniu Zarządu na jego zaproszenie mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej, trenerzy oraz zaproszeni goście, przy czym członkowie Zarządu biorą udział z głosem decydującym, natomiast pozostałe osoby z głosem doradczym.
§ 20
Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli prawidłowo nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu. Czynności tych dokonuje Zarząd Klubu na wniosek własny lub Komisji Rewizyjnej, odwołanie lub zawieszenie musi być zatwierdzone przez najbliższe Walne Zebranie Klubu.
§ 21
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu i kontroluje jego działalność nie rzadziej niż raz w roku.
2. Komisja Rewizyjna składa się od jednego do trzech członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków. W przypadku, kiedy skład Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu do jednego członka, władze te w terminie do 30 dni zobowiązane są do uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej.
3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
1) Przeprowadzanie okresowych kontroli działalności Statutowej i finansowej Klubu.
2) Wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia.
3) Składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Członków oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
4) Składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu.
5) Występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
6) Żądanie od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
6. Członkowie Komisji Rewizyjnej stanowią organ odrębny od organu zarządzającego i nie podlegającemu mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie komisji rewizyjnej:
1) Nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać w nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
2) Nie mogą być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3) Każdy członek Komisji Rewizyjnej zgodnie z ustawowymi wymogami jest zobowiązany do złożenia zaświadczenia o niekaralności.
§ 22
Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli prawidłowo nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu. Czynności tych dokonuje Zarząd Klubu na wniosek własny lub Komisji Rewizyjnej, odwołanie lub zawieszenie musi być zatwierdzone przez najbliższe Walne Zebranie Klubu.
§ 23
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo wyboru nowych członków spośród członków Klubu. Wybór musi być zatwierdzony przez najbliższe Walne Zebranie Członków.
Rozdział 5 – Wyróżnienia i kary
§ 24
1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu.
§ 25
1. W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu lub też naruszenia pozytywnego wizerunku Klubu, w tym poprzez negatywną postawę podczas zawodów, Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie członków – prawo wymierzania następujących kar:
1) Upomnienia.
2) Nagany.
3) Zawieszenia w prawach członka na czas oznaczony.
4) Wykluczenia.
2. Członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się od uchwały Zarządu o ukaraniu do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały.
3. Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6 – Majątek i fundusze Klubu
§ 26
Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze:
1. Składki członkowskie oraz wpisowe.
2. Dotacje budżetowe na zadania zlecone.
3. Darowizny, zapisy, spadki.
4. Dotacje budżetowe.
5. Inne źródła.
§ 27
1. Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
2. Zabrania się:
1) Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Klubu.
2) Wykorzystywania majątku Klubu na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział 7 – Zmiana Statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 28
Zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
§ 29
1. Rozwiązanie Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy obecnych na Zebraniu Członków.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek.
3. Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 1 nie stanowi inaczej, likwidatorami są Prezes i Wiceprezes Klubu.